Szczupłe Zarządzanie (LM) zasadniczo stawia sobie dwa cele podczas realizacji projektu budowlanego – zmniejszenie marnotrawstwa zasobów oraz zwiększenie wartości generowanej dla Inwestora.
Mechanizmy wspierania LM przez BIM można podzielić na następujące typy:
- bezpośrednie wsparcie celi LM przez detekcje kolizji pomiędzy modelami (architektura, konstrukcja i branże) – czyli eliminację marnotrawstwa podczas realizacji inwestycji, czy też wizualizację skoordynowanego modelu, od koncepcji do projektu wykonawczego, w celu lepszego zrozumienia wymagań Inwestora przez Projektantów – po raz kolejny eliminuje marnotrawstwo jak również generuje wartość dodaną dla Inwestora.
- pośrednie wsparcie celi LM przez stworzenie furtki do wprowadzenia „szczupłych” procesów – używanie modelu BIM pozwala na wspólne planowanie realizacji przez wszystkich uczestników procesu inwestycyjnego. Ma to szczególne znaczenie przy realizacji skomplikowanych projektów, gdyż pozwala wszystkim uczestnikom na zrozumienie ograniczeń i wspólne ich przezwyciężenie
- wsparcie pośrednie lub bezpośrednie przed dodatkowe zbiory danych wytworzone w modelu BIM – dla przykładu analizy kosztów cyklu życia obiektu
Dodatkowymi wartościami przy stosowaniu BIM and LM, które warto rozważyć są:
- skupienie się na korzyściach długofalowych
- wizualizacja celu projektu i spodziewanych rezultatów
- narzędzie do zarządzania wymaganiami Inwestora
- wykorzystanie symulacji i weryfikacji w projektowaniu
- bieżąca analiza korzyści projektu
- jasno określona struktura zarządzania
- korzyści podczas cyklu życia
- analiza wpływu obiektu na środowisko
Pomimo tego, że stosowanie technologii BIM wydaje się być oczywistością, ciągle pojawiają się bariery, które negują ich stosowanie takie jak:
- brak zaangażowania kluczowych uczestników procesu
- elementy lub całe branże niezamodelowane, bądź zamodelowane w sposób który uniemożliwia synchronizacje z modelem centralnym
- używanie BIM tylko do jednej dyscypliny (sama architektura lub konstrukcja)
- używanie BIM tylko do wykrywania kolizji, bez wykorzystania go jako narzędzia do planowania i kontroli modelu
- używanie LM tylko do jednej fazy projektu (np. tylko projekt lub realizacja)
- nie udostępnianie modelu łańcuchowi dostaw